Pages

Jumaat, 11 Mac 2011

Pandai Tawar-Menawar.


Sebagai seorang pelanggan atau pengguna, kita seharusnya menggunakan kelebihan kita untuk tawar-menawar di premis perniagaan untuk mendapatkan harga yang begitu rendah untuk sesuatu barangan. Sekiranya anda berada di Pantai Timur, banyak premis perniagaan yang menarik ramai pelanggan dengan cara tawar-menawar supaya pelanggan tidak lari dan pergi ke premis yang lain. Dengan potongan harga yang munasabah untuk sesuatu barangan dapat membantu para pelanggan berbelanja dengan berhemah dan sudah pasti merancakkan lagi urusniaga di premis tersebut. Walaupun margin keuntungan yang diperolehi oleh peniaga tidak tinggi, namun masih dapat bersaing dengan premis-premis yang berdekatan dan mungkin dapat memberikan kesan yang positif dari segi hubungan peniaga dan pelanggan. Saya masih teringat kawan baik saya yang pergi melancong ke Beijing, China. Di sana dia memberitahu kepada saya bahawa ramai juga pelancong yang tawar-menawar dengan peniaga untuk mendapatkan harga terendah bagi mendapatkan cenderahati untuk sahabat handai mereka. Jika pandai mendapatkan harga terendah dengan cara membeli secara borong, sudah pasti pelanggan itu berasa puas dan akan memberitahu kepada rakan-rakan yang lain untuk membeli barangan disitu. Secara tidak langsung peniagaan di sesuatu premis itu akan maju dan boleh pergi lebih jauh lagi dalam bidang perniagaan.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...