Pages

Khamis, 28 April 2011

Mempelbagaikan Barang Jualan Dan Perkhidmatan.


Kebanyakan premis perniagaan banyak yang berusaha untuk mempelbagaikan barangan jualan dan juga perkhidmatan untuk memberikan kepuasan maksima kepada pelanggan. Tambahan pula dengan barang yang begitu variasi dapat menarik ramai pelanggan, bukan sahaja dari setempat malah akan menjemput ramai pelanggan dari luar melalui media, perbualan dari mulut ke mulut dan juga sudah pasti melalui internet(You Tube) yang lebih pantas penyampaiannya. Memang banyak halangan untuk mendapatkan bekalan dari pembekal dengan membuka akaun melalui pengedarnya, sudah pasti seseorang peniaga mengetahui selok belok untuk mendapatkan barangan yang diperlukan oleh pelanggan. Jika peniaga hanya tertumpu kepada beberapa produk sahaja akan menyebabkan pelanggan berasa bosan dan beralih ke premis perniagaan yang memberi saingan kepadanya. Pelangganpun berasa bosan sekiranya tahap perkhidmatan masih di tahap lama dan tidak berkembang dengan begitu maju dengan mengikut kepantasan teknologi masa kini. Sayapun ada juga memerhatikan di satu premis yang masih ditahap lama dengan mengenakan harga perkhidmatan yang begitu mahal terhadap pelanggan dan keadaan premisnya tidak pernah berubah sejak 10 tahun yang dahulu hingga sekarang. Adakalanya kemudahan untuk pelanggan diabaikan, seolah-olah ingin mengaut keuntungan berlipat ganda. Seharusnya pengusaha premis perlu peka dengan permintaan pelanggan dan kemudahan untuk pelanggan datang ke premisnya. Ada juga saya perhatikan terdapat beberapa premis perniagaan yang begitu peka dengan permintaan pelanggan dan menyediakan pelbagai jenama yang hebat dan berkualiti untuk pelanggan tetapnya. Dengan memiliki kontak yang ramai, sudah pasti seseorang peniaga runcit dapat bekalan barangan yang pelbagai dengan begitu mudah sekali ditambah pula mengetahui pasaran setempat dengan begitu hebat.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...