Pages

Jumaat, 22 April 2011

Perlu Bijak Menilai Dan Membuat Keputusan Dengan Begitu Pantas Dan Tepat.


Salam untuk pembaca yang budiman. Sementara kita menunggu solat jumaat, saya ingin mencoretkan sesuatu di blog ini. Dalam kehidupan yang semakin pantas ini disamping meledaknya dunia globalisasi dan dunia siber, kita perlu merencanakan kehidupan kita dengan begitu bijak dan perlu membuat sesuatu keputusan dengan begitu tepat dan pantas. Mungkin dulu, anak-anak remaja kurang pendedahan dengan teknolgi maklumat, jadi pada masa yang akan datang kita sebagai ibubapa perlu lebih peka dengan keadaan teknologi yang begitu pantas berkembang yang boleh mempengaruhi minda anak-anak kita.
Begitu juga bagi mana-mana individu yang terlibat dalam bidang perniagaan perlu lebih pantas membuat keputusan yang begitu bijak untuk mengelakkan perniagaan itu terus jatuh jika berdepan dengan persaingan yang begitu sengit. Kita yang dilahirkan sebagai peniaga perlu bijak menilai dan membaca keadaan di luar sana. Malah peka dengan keadaan masyarakat setempat dan juga perkembangan dunia semasa. Bukan kita fokus kepada kerjaya sahaja, kita perlu mempelajari pelbagai maklumat samaada teknologi, bahasa, agama, hubungan sosial dan sebagainya.
Saya juga berdepan dengan pemilihan barang-barang yang perlu dijual di premis jualan saya dengan begitu tepat dan menjadi pilihan pelanggan di luar sana. Memang banyak aspek yang perlu saya dalami dan perlu berbincang dengan rakan-rakan yang sealiran dalam bidang perniagaan. Dengan pengalaman yang ada mungkin memberikan kelebihan untuk membuat keputusan yang begitu bermakna untuk memastikan hasilnya mendatangkan kejayaan yang lebih positif. Bukan mudah kita perlu membuat keputusan dengan bijak, tepat dan pantas tanpa rujukan dan perbincangan dengan orang yang mahir dalam perniagaan.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...