Pages

Selasa, 3 Ogos 2010

Pukau

Sememangnya peniaga juga berdepan masalah pukau apabila berdepan dengan pelanggan yang amat mencurigakan. Peristiwa pukau ini berlaku semasa aku mula-mula menceburi bahagian retail. Aku bernasib baik kerana aku bekerja dengan staf yang begitu berpengalaman luas dalam bidang retail. Memang Hasni pernah mengalami peristiwa pukau di Kluang dan hampir sama dengan apa yang aku alami. Seorang lelaki bertubuh gempal menyamar sebagai doktor dan mengatakan keretanya rosak di jambatan. Lalu dia ingin meminta aku sedikit wang tetapi Hasni dapat menghalangnya dengan meminta nombor telefon kliniknya untuk memastikan samaada dia bekerja di klinik atau tidak. Akhirnya lelaki itu keluar dari kedai aku dengan rasa hampa. Kalau kita berjumpa pelanggan yang amat mencurigakan dan menggunakan ilmu pukau, elak pandang tepat pada matanya. Jika kita hendak keluar duit pada mesin ATM, pastikan kawasan di situ tidak sunyi. Elakkan bersentuhan dengan orang yang amat mencurigakan dimana dia menepuk pada bahu orang yang ingin dipukaunya. Sebagai seorang peniaga, digalakkan mengamalkan solat dhuha sebelum memulakan perniagaan.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...