Pages

Isnin, 5 September 2011

Uniknya Marhaban Di Johor.

Salam Aidilfitri kepada rakan-rakan dari Facebook, Twitter, Myspace, Nuffnang, Tagged & Gengblogger. Wah! semakin meriah raya kali ini dengan hari pertama di bulan Syawal, sudah ada marhaban belah lelaki di kampung saya di Pagoh. Memang seronok dapat bertandang dari rumah ke rumah. Saya tidak sempat pula untuk menyertai Marhaban di kampung saya, memandangkan saya meluangkan masa mengunjungi pusara orang yang tersayang. Memang setiap rumah sudah menyediakan juadah-juadah seperti ketupat, nasi impit, lemang, rendang daging dan kueh raya untuk ahli-ahli yang menyertai marhaban di kampung. Bukan itu sahaja, di taman-taman contohnya Taman Wawasan, Mersing memang aktif membuat marhaban di setiap baris-baris rumah disitu pada setiap tahun. Memang seronok mengunjungi rumah-rumah jiran yang menyertai marhaban dan sesekali mereka menyediakan duit raya untuk kanak-kanak yang mengikuti marhaban. Pada tahun lepas, sempat juga saya menyertai marhaban bahagian lelaki setelah marhaban bahagian perempuan telah selesai. Sekurang-kurangnya kita mengeluarkan duit sedikit dan membayar kepada ahli yang begitu aktif dalam marhaban untuk menyediakan jamuan setelah habisnya marhaban pada malam tersebut. Dengan duit marhaban tersebut, mungkin duit tersebut digunakan untuk majlis-majlis keramaian dan juga disumbangkan kepada orang-oarng yang memerlukan bantuan. Dengan adanya marhaban boleh mengeratkan hubungan antara penduduk kampung atau taman dan menjadikan keadaan tempat tinggal kita lebih harmoni lagi.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...