Pages

Sabtu, 14 Januari 2012

Bekerja Shift Malam.

Salam untuk para pembaca dari blogspot, Facebook, Nuffnang, Twitter dan lain-lain. Hari ini, hari yang pertama saya bekerja malam di kedai bersama staf-staf senior pada tahun ini. Alhamdulillah kerjapun hampir selesai ditambah ada ruang untuk saya membuat entry-entry baru untuk tatapan rakan-rakan sekalian. Sememangnya pada hari Sabtu begini, isteri saya perlu menjalani koko di sekolah barunya dan sempatlah saya bersiar-siar bersama dengan anak di waktu pagi sebelum masuk kerja pada sebelah malam. Memang saya teringat sewaktu saya belajar di Kuala Lumpur, saya bergegas ke tempat kerja pada sebelah malam iaitu bermula jam 9 malam dan berakhir pada awal pagi esoknya. Memang penat tetapi terasa pengalaman bekerja di sebelah malam memberi kepuasan yang berbeza berbanding bekerja pada siang hari. Sekurang-kurangnya kita dapat merasa dan menilai keadaan pelanggan yang masuk dan keluar ke tempat saya bekerja di Kuala Lumpur tersebut dan memahami ragam pelanggan dengan lebih dekat lagi. Selain itu kita dapat merasa bagaimana kita membuat tugasan semasa opening, closing dan juga waktu middle yang memberi suasana yang begitu berbeza dengan berdepan pelbagai ragam pelanggan dan juga rakan sekerja. Kebiasaanya bekerja pada sebelah malam, tumpuan kita perlu lebih kepada keselamatan terutama apabila ramai pelanggan yang masuk ke dalam premis perniagaan. Adakala kita berasa bimbang sekiranya berlaku terputus elektrik(blackout)yang boleh mencetuskan suasana yang kurang menyenangkan. Jika berlaku sebegini, kita bimbang dari segi keselamatan barang-barang didalam kedai atau staf yang bekerja bersama dengan kita. Jadi langkah yang paling selamat sudah pasti kita menutup kedai untuk mengelakkan perkara-perkara yang tidak diingini seperti kecurian dan sebagainya. Saya ada bertanya pada rakan saya yang bekerja di pasaraya, memang mereka bimbang jika berlakunya terputus elektik di tempat kerjanya. Memang perkara-perkara sebegini kita tidak dapat elakkan dan perlu lebih bersedia untuk berdepan dengan keadaan yang tidak dijangka. Hanya kita perlu bertindak pantas sebelum berlaku perkara-perkara yang tidak diingini.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...