Pages

Selasa, 17 Januari 2012

Gerak Kerja Fisioterapi.

Salam untuk para pembaca dari blogspot, Facebook, Twitter dan lain-lain. Sememangnya hari ini saya menghabiskan cuti tahun lepas dengan bekerja separuh hari sahaja. Jadi dapatlah meluangkan masa untuk mengikuti pembelajaran fisioterapi anak saya yang berumur dua tahun di Hospital Mersing pada sebelah petang. Memang keadaannya tidak sama seperti yang saya pergi bersama isteri saya dan anak saya di bahagian Fisioterapi, Hospital Melaka. Jadi keadaannya lebih santai lagi bersama jurupulih yang mengajar anak saya berjalan dengan betul dan juga pergerakan yang lebih stabil. Macam-macam kita boleh pelajari tentang gerak kerjanya dengan menggunakan bola besar, bebola berbentuk kacang, bongkah-bongkah kayu dan corong plastik untuk menggalaknya lebih pergerakan dan merangsang derianya lebih tajam lagi. Pada masa akan datang, InsyaAllah jurupulih akan mengajar cara anak bertutur dengan betul dan membiasakan diri dengan keadaan sekitar. Kalau di Hospital Melaka, terdapat lebih jurupulih dan pelatih yang membantu pesakit-pesakit boleh bergerak dengan betul dan membiasakan diri dengan keadaan yang lebih stabil lagi. Ditambah daya koordinasi dapat ditingkatkan dengan senaman-senaman atau gerak kerja yang diajar oleh jurupulih fisoterapi. Memang banyak perkara-perkara yang begitu baru yang perlu saya dan isteri pelajari dari masa ke semasa bergantung kepada jadual yang diberikan oleh kakitangan hospital.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...