Pages

Selasa, 17 Januari 2012

Terkena Litar Pintas

Pagi-pagi sudah berlaku litar pintas di kedai menyebabkan bahagian belakang tidak boleh berfungsi dengan baik. Terpaksalah rakan sekerja memanggil kenalan yang mahir bab-bab elektrik. Jadi terpaksa menunggu rakan tersebut membaiki bahagian yang terkena litar pintas. Mungkin disebabkan pemasangan pendawaian yang tidak sekata dan tidak boleh bertahan lama menyebabkan litar pintas berlaku menyebabkan staf senior dan junior tidak dapat menjalankan solat fardhu maghrib dengan sebaik yang mungkin pada hari semalam. Tiba-tiba saya teringat semasa saya menguruskan kedai dengan staf senior, tiba-tiba sahaja berlaku litar pintas di waktu pagi dan saya terus menelefon TNB untuk pemeriksaan di kedai. Apabila datang kakitangan TNB, dia memberi nombor telefon juruelektrik yang boleh mengesan litar pintas di kedai. Apabila juruelektrik datang ke kedai, dia terus memeriksa kotak utama elektrik di bahagian depan kedai. Rupa-rupanya memang ada bahagian yang hangus terbakar dan juruelektrik memberitahu kepada saya untuk menukar dengan yang baru. Selepas dibaiki bahagian yang rosak, dia meminta bayaran kepada saya. Pernah juga berlaku di taman, terdapat berlakunya kebakaran yang disebabkan litar pintas, memang mengejutkan juga orang-orang di taman pada sebelah tengah malam yang hening dan saya ternampak ada orang yang mengusung mangsa kebakaran dan mengalihkan barang-barang berharga ke tempat yang selamat. Sememangnya litar pintas memberi kesan yang buruk kepada orang ramai dan sentiasa mengetahui keadaan litar pintas. Adakala pendawaiannya tidak dalam keadaan yang begitu baik menyebabkan berlakunya litar pintas.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...