Pages

Jumaat, 6 Mei 2011

Pekerja Yang Memiliki Kemahiran Istimewa Merupakan Tarikan Kepada Pelanggan.


Betapa beruntungnya syarikat ditempat anda memiliki para pekerja yang begitu kompetetif dan mempunyai kemahiran yang begitu istimewa untuk menarik ramai pelanggan datang ke tempat anda. Pada tiga tahun yang lepas, saya berasa hairan mengapa premis di depan tempat saya bekerja begitu ramai pelanggan yang melekat disitu tanpa henti dan jarang premis itu kosong dengan pelanggan. Kadang-kadang rasa cemburu juga premis di depan tersebut mendapat tumpuan yang begitu hebat dari pelanggan. Bila diamati, rupa-rupanya ada pekerja yang begitu mahir membaiki telefon yang rosak dan sudah pasti dia tahu tentang software dan hardware telefon-telefon yang begitu berjenama tinggi. Bukan itu sahaja mungkin dia bijak mengambil peluang yang sedia ada untuk menarik pelanggan dengan gaya yang begitu disenangi oleh para pelanggan. Dari segi komunikasinya memang menarik perhatian saya untuk membeli telefon bimbit di premisnya. Setelah pekerja tersebut berhenti dan membuka premis sendiri, tugasnya diambil alih oleh pekerja yang lain tetapi tidaklah sehebat sepertinya. Dengan kepakaran yang dimilikinya secara tidak langsung meningkatkan jualan di premis tersebut sehinggakan majikannya membuka sebuah lagi cawangan untuk mengukuhkan kedudukannya di sini.
Saya juga tertarik dengan kepetahan pekerja di sebuah premis di Kluang yang begitu fasih dalam pelbagai bahasa. Walaupun bertudung, dia tidak berasa kekok melayan pelanggan yang berbilang bangsa di Malaysia. Ditambah pula pandai membaiki cermin mata dan sudah pasti mahir tentang produk-produk yang dijual di premisnya. Secara tidak langsung pelanggan akan datang sekerap yang mungkin ke tempat premis tersebut dengan layanan yang begitu hebat disamping memiliki kemahiran yang tidak ada pada orang lain.
Sewaktu di Kelantan, saya juga terserempak dengan pekerja-pekerja yang begitu pandai memasak dan menghidangkan makanan yang begitu enak sekali. Walaupun makanan disana tidak sama dengan makanan di tempat saya, namun saya mencuba juga makanan yang tidak pernah saya rasai sebelumnya. Antaranya sudah pasti nasi kerabu dan nasi berlauk yang begitu popular di negeri-negeri Pantai Timur. Sememangnya ia memberi kelainan tersendiri untuk menarik lebih pelanggan singgah di restoran mereka.
Kita sepatutnya mengambil peluang belajar dari orang yang ada kemahiran yang dimiliki oleh mereka walaupun hasilnya tidaklah sehebat seperti mereka. Dengan adanya pekerja yang memiliki kemahiran terutama kemahiran menjual barang, membaiki mesin, elektrik, software dan hardware menjadi bonus atau aset sesebuah syarikat untuk maju lebih jauh lagi dalam apa-apa bidang khususnya dalam bidang perniagaan.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...