Pages

Selasa, 24 Mei 2011

Saling Berhubung Dengan Pelanggan Ibarat Aur Dengan Tebing.


Salam ceria untuk para pembaca yang budiman.Sejak akhir-akhir ini semakin rancak pula agen-agen insurans yang menhubungi para pelanggannya untuk mengemaskinikan data dan juga membuat penambahbaikan dari segi kualiti hubungan dengan pelanggan. Memang saya akui dengan cara begini dapat mengeratkan lagi hubungan dengan pelanggan. Saya tertarik dengan rakan yang pernah bekerja di syarikat insuran, dengan kita berjumpa dengan pelanggan secara bersemuka dapat memberi kesan yang lebih baik berbanding berhubung melalui telefon.Lagi kerap kita bersua muka dengan pelanggan tersebut, bertambah eratlah hubungan yang tercipta. Adakala kita mempunyai masa yang terhad mungkin dengan cara lain seperti memberitahu perkara-perkara yang sepatutnya kepada para pelanggan melalui telefon, sms, email, facebook, twitter dan surat atas keselesaan pelanggan itu sendiri. Bukan mudah kita ingin memikat pelanggan dengan menawarkan produk-produk kepada mereka. Mungkin mereka menjadi serba salah dan bimbang menerima produk dan perkhidmatan yang ditawarkan. Dengan cara berkomunikasi dengan pelanggan dengan begitu tepat dan fleksibel boleh membantu pelanggan itu menerima produk dan perkhidmatan yang ditawarkan oleh kita dengan begitu mudah dan berkesan. Jadi kita perlulah berguru dengan orang yang lebih mahir dalam berhubung dengan pelanggan sekiranya kita meminati dalam bidang pemasaran dan penjualan produk dan perkhidmatan. Tidak salah kita hulurkan risalah, kad bisnes, kalendar beserta hadiah misteri untuk pelanggan-pelanggan yang baru kita temui. Sekurang-kurangnya mereka memberi tindakbalas yang begitu positif dan akhirnya mereka membeli produk dan perkhidmatan yang kita tawarkan. Hubungan kita dengan pelanggan menjadi lebih erat lagi umpama isi dengan kuku.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...