Pages

Selasa, 19 Julai 2011

Mengemaskini Data Pelanggan.


Salam untuk para pembaca dari Gengblogger, Nuffnang, Facebook dan Twitter. Sebagai seorang peniaga yang sudah pasti memiliki pelanggan tetapnya dan mungkin berusaha untuk mendapatkan data-data terbaru dari pelanggan tetapnya. Sememangnya data yang begitu asas seperti nama pelanggan, alamat tetap dan surat-menyurat, email, umur dan yang paling penting nombor telefon yang senang dihubungi untuk membuat sebarang promosi atau bertanya khabar kepada pelanggan tetap tersebut. Ramai pekerja di bahagian khidmat pelanggan atau customer service sudah menyimpan beribu-ribu sehingga berjuta-juta maklumat pelanggan dengan mengunakan software yang terkini. Malah senang dan cepat untuk memeriksa pelanggan tetap mereka dan mudah mengemaskini data-data pelanggan mereka dengan begitu fleksibel. Selain itu sebagai seorang peniaga mungkin menyimpan data-data pelanggan secara manual kerana dibimbangi segala data dalam software tersebut akan korup jika adanya pencerobohan malware atau virus yang begitu kuat. Maklumat tentang barang yang dibeli oleh pelanggan tetap beserta harga yang begitu istimewa akan tersimpan dengan rapi di dalam software dan dokumen yang dimiliki oleh peniaga tersebut. Malah maklumat-maklumat tentang pelanggan tetapnya akan dikemaskini dari masa ke semasa seperti nombor telefon dan alamat pelanggan. Disamping itu mereka akan menyimpan data-data pelanggan dengan begitu cermat dan teliti dengan menggunakan kaedah yang lebih terjamin keselamatannya. Jadi sudah tentu maklumat-maklumat tentang pelanggan tetap akan terpelihara dan tidak akan mudah bocor kepada pihak yang ketiga yang ingin mengaut keuntungan dengan begitu cepat. (Pelanggan kitapun memerlukan privacy mereka juga supaya maklumat mereka tidak terdedah kepada umum)

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...