Pages

Rabu, 27 Julai 2011

Menghadapi Situasi Yang Tidak Dijangka.


Salam untuk para pembaca yang dihargai. Semoga anda dapat makan tengahari bersama rakan sekerja dengan begitu selesa dan tenang. Adakala kita akan menempuh suasana yang kita tidak jangkakan dan tidak menyenangkan. Kita perlu ambil masa bertenang dan berfikir bagaimana kita untuk mengatasi masalah tersebut. Memang banyak yang kita perlu lebih berhati-hati dan mengambil langkah berjaga-jaga jika kita berdepan masalah yang berulang. Kita mungkin berasa menyesal jika kita bertindak begitu lambat jika berlaku sesuatu yang tidak dijangka seperti komputer atau mesin rosak yang perlu diperbaiki untuk menyenangkan kerja kita. Kalau kita sukar mengatasinya, kita perlu meminta pertolongan dari jiran sebelah atau kawan-kawan yang rapat dengan kita. Dengan banyaknya idea dari rakan-rakan atau jiran kita dapat menyelesaikan masalah tersebut dengan begitu mudah dan cepat. Saya pernah mengalami masalah tingkap kereta yang sukar ditutupkan. Tanpa membuang masa, saya memanggil jiran saya untuk membaiki kerosakan tingkap kereta. Namun tidak berjaya, dia memberikan nombor telefon kepada saya dan saya menghubungi mekanik tersebut. Apabila mekanik tersebut datang, dia meminta saya datang ke bengkel dan akhirnya masalah tingkap kereta saya selesai dengan mudah dan cepat. Sememangnya kita perlu mencari jalan penyelesaian dengan berbincang dengan rakan-rakan atau jiran kita. Secara tidak langsung hubungan kita dengan rakan-rakan atau jiran semakin akrab.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...