Pages

Isnin, 11 Julai 2011

Nada Suara Yang Baik Ketika Berunding Dengan Pelanggan.

Bila terdengar kelunakan suara Lyn Zainol (DJ Radio Muzik), Fara Fauzana (DJ Hot FM) dan Feeya (DJ Erra), pasti pendengar-pendengar setia menanti celoteh mereka di konti radio. Dengan kemerduan suara Datuk Siti Nurhaliza, Francesca Peter, Misha Omar dan Alyah, pasti ada peminat-peminat setia yang menanti lagu mereka di radio. Begitu juga peniaga yang memiliki ton suara yang baik dan lancar dapat menerangkan produk dan perkhidmatan dengan begitu sempurna tanpa memberi sebarang keraguan kepada pelanggan mereka. Jika suara begitu nyaring dan bingit semasa berunding dengan pelanggan mungkin menyebabkan pelanggan berasa tidak selesa dan adakala peniaga seperti begini semacam memaksa pelanggan membeli barangannya. Akhirnya pelanggan mungkin tidak singgah di kedai tersebut jika terdapat para pekerja atau peniaga yang memiliki nada suara yang kurang baik. Jika nada suara peniaga itu terlalu rendah, mungkin maklumat sesuatu produk dan perkhidmatan yang ditawarkan tidak sampai ke telinga pelanggan dan pelanggan berasa bosan dengan peniaga yang tidak bersungguh-sungguh dalam membuat kerja. Jika para pembaca, khususnya dari Gengblogger, Nuffnang dan Facebook yang berminat berniaga, jangan mengabaikan aspek nada suara yang baik terhadap pelanggan. Malah pelanggan akan datang lagi ke kedai jika kita berunding dengan pelanggan dengan nada suara yang baik beserta dengan maklumat-maklumat tentang sesuatu produk dan perkhidmatan yang mencukupi. Jangan teragak-agak bila bercakap dengan pelanggan anda!

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...